یکی از حالاتی که گاهی انسان را ناراحت می کند، تنهایی اوست. تنهایی گاهی بدلیل عوامل شخصی و گاهی بدلیل عوامل محیطی رخ می دهد. در هرصورت انسان با قوه تفکر خود می تواند موانع  را برطرف کند و از زندگی خود لذت بیشتری ببرد.

یکی از مشکلات رایج افراد احساس تنهایی آنهاست. احساس تنهایی تجربه ای است که بیشتر ما با آن آشنا هستیم .احساس تنهایی زمانی بوجود می آید که بین روابط اجتماعی دلخواه و روابط اجتماعی موجود فرد هماهنگی وجود ندارد و این ناهماهنگی گاهی ناشی از ارزیابی ذهنی ماست که چرا انتظارات ما را، از روابط اجتماعی برآورده نمی کند.


تنهایی احساس منفعلی است و زمانی که ما اجازه می دهیم این احساس وجود ما را در بر بگیرد، ادامه پیدا می کند و امیدوار هستیم این احساس خودش از بین برود . در نتیجه کاری برای تغییر دادن آن انجام نمی دهیم. بنابراین پذیرش تنهایی و غرق شدن دراحساسات مرتبط با آن معمولا به احساس افسردگی و درماندگی منتهی می شود. گاهی ممکن است تنهایی را ناشی از ضعف های خود بدانیم، پس تصور می کنیم از کنترل ما خارج است بنابراین کاری برای آن انجام نمی دهیم.

در ابتدا باید بدانیم، تنهایی بدلیل رفتار و اعمال ماست یا ناشی از شرایط زندگی است. دانستن علت تنهایی به ما کمک می کند تا واکنشهای متفاوت عاطفی و رفتاری انجام دهیم. مسلما کشف علت  تنهایی و شناخت آن راهی برای پایان دادن به احساس تنهایی است.


راه حل های زیر به شما کمک می کند تا بتوانید براین احساس تنهایی فائق آیید:

نوشتن  احساسات:  نوشتن احساسات به شما کمک می کند تا متوجه شوید چه چیزی شما را ناراحت می کند، چه چیزی را می خواهید در ارتباط با خود و یا با دیگران مورد توجه قرار دهید یا اینکه آنرا تغییر دهید؟ افکار، احساس غمگینی و ناکامی های شما چیست؟ از کجا می آیند و چگونه با زندگی شما ارتباط  یافته‌اند؟ رفتار معقول چیست؟ چه مهارتهای را باید فرا بگیرید که تاکنون از آنها استفاده نکرده اید؟ 

 

بجای سرزنش خود از خود گویی های مثبت و قابل کنترل استفاده کنید: افکاری مانند اینکه  " هیچ کس به من اهمیت نمی دهد ". " زندگی برایم بی ارزش است " ..  موجب ناراحتی و تنهایی بیشتر شما می شود در حالیکه می توانید از خودگویی های مثبت و سازنده استفاده کنید. بعنوان مثال  " من تنها هستم و باید کاری کنم " . " من فکر می کنم در ارتباطات حساس هستم باید از حساسیت خود بکاهم ". خود گویی های مثبت به همراه راه حل و انجام دادن این راه حل می تواند کارساز باشد. بنابراین با پیدا کردن خودگویی های منفی و تبدیل کردن آنها به خودگویی مثبت و انجام کارهای مناسب آن، برای رفع تنهایی خود برنامه ریزی می کنید . البته برای انجام این گونه فعالیتها به زمان و وقت نیاز دارید.
 
از اوقات تنهایی خود به نحو احسن استفاده کنید : بسیاری از موفقیت های انسان در همین تنهایی او بدست می آید. البته به شرط اینکه شما بتوانید از اوقات خود به نحو احسن استفاده کنید و به دنبال کردن سرگرمی ها، انجام کارهای مورد علاقه در جهت رشد شخصی خود باشید. گاهی لحظات تنهایی فرصتی برای خلوت کردن با خود، شناختن خود و خویشتن شناسی است. استفاده بهینه از تنهایی زمانی اتفاق می افتد که شما بتوانید تنهایی خود را تبدیل به فهرست بسیار ارزشمند در زندگی کنید.
 
شرکت در فعالیت‌های لذت بخش :  شرکت در فعالیتهای لذت بخش مانند باشگاه های ورزشی ،اخلاق را تغییر می دهد. و موجب می شود تا با افرادی که دارای علائق مشترک هستند، آشنا شوید و در روابط اجتماعی قرار گیرید و احساس خود کنترلی در زندگی را افزایش دهید. در نتیجه احساس بهتری پیدا کنید.
گاهی لحظات تنهایی فرصتی برای خلوت کردن با خود، شناختن خود و خویشتن شناسی است. استفاده بهینه از تنهایی زمانی اتفاق می افتد که شما بتوانید تنهایی خود را تبدیل به فهرست بسیار ارزشمند در زندگی کنید
بهبود مهارتهای اجتماعی: گاهی یکی از علتهای تنهایی ما، بدلیل کمبود مهارتهای اجتماعی است. بنابراین با دانستن این نکته سعی در بر طرف کردن آن بکنید در این مورد می توانید از دیگران و حتی افراد متخصص کمک بگیرید.
 
آنچه مسلم است، انسان بعنوان اشرف مخلوقات توانایی و مهارتهای زیادی دارد تا بتواند خود را با شرایط وموقعیتهای مختلف و دشوار سازگاری دهد. این توانایی در سراسر زندگی قابل گسترش و تکامل است. بنابراین با داشتن مهارتها و افزایش اطلاعات و توکل بر خداوند می توانید نه بعنوان یک انسان منفعل بلکه همچون موجودی فعال با محیط خود برخورد پویا داشته باشید. مهم این است که شما بخواهید در این زمینه مهارت لازم را بدست آورید و با سعی و کوشش به رفع آن بپردازید.

تبیان